Αναπτυξη κινητικων δεξιοτητων

Πίνακας ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων



0-1 μηνός
  1. Δε στηρίζει το κεφάλι του
  2. Είναι σε στάση νεογνού


1-2 μηνών
  1. Στηρίζει το κεφάλι του για δευτερόλεπτα
  2. Κλωτσάει
  3. Αρχίζει να ξαπλώνει στα πλάγια
  4. Προσπαθεί να πάρει καθιστή θέση
  5. Έχει αντανακλαστική αντίληψη των αντικειμένων


2-3 μηνών
  1. Κουνάει ολοένα και περισσότερο το κεφάλι του
  2. Σηκώνει το κεφάλι του όταν είναι ανάσκελα
  3. Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα αλλά δεν τα καταφέρνει


3-6 μηνών
  1. Σηκώνει και στηρίζει το κεφάλι του
  2. Σηκώνεται στους αγκώνες
  3. Γυρίζει στο πλάι
  4. Αρχίζει να έχει αμφίπλευρο συντονισμό
  5. Κάθεται με υποστήριξη
  6. Πιάνει αντικείμενα με την παλάμη του
  7. Πιάνει και με τα δύο χέρια μαζί
  8. Αρχίζει να χρησιμοποιεί τον αντίχειρα και το δείκτη


6-8 μηνών
  1. Μπορεί να κάθεται χωρίς υποστήριξη για λίγο
  2. Αναπηδά
  3. Ξαπλώνει μπρούμυτα και ανάσκελα και προσπαθεί να γυρίσει από τη μια θέση στην άλλη
  4. Μεταφέρει πράγματα από το ένα χέρι στο άλλο


8-10 μηνών
  1. Κάθεται χωρίς υποστήριξη
  2. Ξεχωρίζει το δείκτη από τον αντίχειρα
  3. Προσπαθεί να μπουσουλήσει
  4. Στέκεται όρθιο με υποστήριξη
  5. Αρχίζει να πιάνει αντικείμενα με τρία δάχτυλα


10-12 μηνών
  1. Αλλάζει θέσεις
  2. Αρχίζει να μπουσουλάει
  3. Στηρίζεται στα έπιπλα και σηκώνεται όρθιο
  4. Στηρίζεται με το ένα ή και τα δύο χεράκια και προσπαθεί να περπατήσει
  5. Δείχνει αντικείμενα χρησιμοποιώντας το δείκτη
  6. Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα που βρίσκονται μέσα σε κουτιά
  7. Κρατάει το μολύβι σαν να πρόκειται να γράψει
  8. Χτυπάει παλαμάκια
  9. Ανοίγει ένα βιβλίο


1-1,5 έτους
  1. Περπατάει χωρίς υποστήριξη
  2. Ανεβαίνει σκαλιά μπουσουλώντας
  3. Κρατάει μια μικρή μπάλα και την πετάει
  4. Βάζει το καπάκι στο μπουκάλι
  5. Γυρνάει σελίδες από βιβλίο
  6. Κάνει γραμμές με το μολύβι
  7. Σκύβει για να πιάσει κάτι όταν πέσει
  8. Αρχίζει να προτιμά το ένα του χέρι (δεξί/αριστερό)
  9. Τρέχει αλλά πέφτει


1,5-2 ετών
  1. Κάνει πηδηματάκια
  2. Σκαρφαλώνει στην καρέκλα
  3. Κάθεται μόνο του στο τραπέζι
  4. Τρέχει χωρίς να πέφτει
  5. Κλωτσάει την μπάλα
  6. Ανεβαίνει σκαλιά χωρίς υποστήριξη
  7. Κάνει μουτζούρες
  8. Ανοίγει την πόρτα
  9. Περνάει χάντρες σε κλωστή
  10. Βάζει το κλειδί στη κλειδαριά


2-3 ετών
  1. Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά μόνο του
  2. Στέκεται στο ένα πόδι
  3. Στέκεται στις μύτες
  4. Κάνει τούμπα
  5. Αρχίζει να χρησιμοποιεί ψαλίδι
  6. Αρχίζει να ξεβιδώνει (π.χ. καπάκι από μπουκάλι)
  7. Παίζει με πλαστελίνη και φτιάχνει μπαλίτσες
  8. Γράφει κάθετες, οριζόντιες και κυκλικές γραμμούλες


3-4 ετών
  1. Κάνει ποδήλατο με τρεις ροδές
  2. Κάνει κούνια μόνο του
  3. Ζωγραφίζει κύκλο, τετράγωνο και σταυρό
  4. Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2 έως 3 μέλη
  5. Κόβει το χαρτί στη μέση
  6. Χτίζει πύργο με εννιά κυβάκια
  7. Κάνει πάζλ με 3 έως 7 κομμάτια
  8. Αποκτά πλευρίωση (αριστερό ή δεξί χέρι)


4-5 ετών
  1. Ισορροπεί στο ένα πόδι
  2. Ανεβοκατεβαίνει σκάλες εναλλάσσοντας τα ποδαράκια του
  3. Χορεύει
  4. Χοροπηδάει στο ένα πόδι
  5. Πετάει την μπάλα σε κατεύθυνση
  6. Κόβει και κολλάει χαρτιά ακολουθώντας γραμμές
  7. Ξεκλειδώνει
  8. Ζωγραφίζει άνθρωπο με 5 μέλη
  9. Αντιγράφει γεωμετρικά σχήματα


5-6 ετών
  1. Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές
  2. Κολυμπάει
  3. Περπατά ανάποδα
  4. Κάνει τούμπες
  5. Κάνει σκοινάκι
  6. Χτίζει πολύπλοκες κατασκευές
  7. Κόβει γεωμετρικά σχήματα
  8. Περνάει μικρές χάντρες σε κλωστή
  9. Ζωγραφίζει σπίτι
  10. Σχεδιάζει ολοκληρωμένο άνθρωπο




Πηγές :

1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας - ΕΨΥΠΕΑ

2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη