Δεξιοτητες καθημερινης ζωης

Πίνακας ανάπτυξης δεξιοτήτων καθημερινής ζωής



0 - 2 μηνών
  1. Θηλάζει


2 - 3 μηνών
  1. Αναγνωρίζει το μπιμπερό
  2. Συνδέει το φαγητό με συγκεκριμένους ήχους
  3. Ανταποκρίνεται στο κάλεσμα αυτού που το φροντίζει προσπαθώντας να σηκώσει τα χέρια του


3 - 4 μηνών
  1. Διαχωρίζει τα χείλη από τη γλώσσα (ανεξάρτητες κινήσεις)
  2. Σουφρώνει τα χείλη
  3. Ελέγχει εκούσια το στόμα


4 - 5 μηνών
  1. Εμφανίζει μικρού εύρους κινήσεις της γλώσσας
  2. Αναστρέφει τη γλώσσα μετά την απομάκρυνση του κουταλιού, απωθώντας το φαγητό με τη θέλησή του


5 - 6 μηνών
  1. Σπρώχνει το φαγητό προς τα έξω με τη γλώσσα του
  2. Βγάζει δοντάκια


6 - 7 μηνών
  1. Κλείνει τα χείλη όταν έχει χορτάσει
  2. Τρώει αλεσμένες τροφές


7 - 8 μηνών
  1. Κάνει συγχρονισμένες κινήσεις γλώσσας, χειλιών και σαγονιού


8 - 9 μηνών
  1. Πιάνει με τα χεράκια του το μπιμπερό/ποτήρι όταν πίνει
  2. Δαγκώνει το ποτήρι


9 - 10 μηνών
  1. Τρώει στέρεα τροφή, π.χ. μπισκότα
  2. Συγχρονίζει τις κινήσεις του στόματος και του προσώπου


10 - 11 μηνών
  1. Προσπαθεί να πιάσει το κουτάλι για να φάει μόνο του
  2. Σταματά το θηλασμό


11 - 12 μηνών
  1. Χρησιμοποιεί τα χείλια του για να πάρει το φαγητό από το κουτάλι
  2. Βοηθάει στο ντύσιμο κουνώντας τα χέρια και τα πόδια του


1 - 1,5 έτους
  1. Αρχίζει να χρησιμοποιεί καλύτερα το κουτάλι
  2. Μιμείται καθημερινές λειτουργίες
  3. Βγάζει τις κάλτσες και τα παπούτσια του
  4. Γίνονται οι πρώτες προσπάθειες ελέγχου των σφικτήρων με τη χρήση γιο-γιο


1,5 - 2 ετών
  1. Αρχίζει να μαζεύει τα παιχνίδια του
  2. Τρώει φαγητά που μπορούν να μασηθούν
  3. Βοηθά αρκετά στο ντύσιμο-γδύσιμο
  4. Ελέγχει την κύστη του κατά τη διάρκεια της μέρας
  5. Ενθουσιάζεται όταν χρησιμοποιεί γιο-γιο


2 - 3 ετών
  1. Αρχίζει να ντύνεται κα να γδύνεται μόνο του
  2. Τρώει το ίδιο φαγητό με την οικογένεια στο τραπέζι
  3. Αποκτά έλεγχο του εντέρου κατά τη διάρκεια της μέρας
  4. Προσπαθεί να πλύνει μόνο του τα χέρια και το πρόσωπό του
  5. Μαζεύει τα παιχνίδια του μετά από υπόδειξη
  6. Φυσάει τη μύτη του όταν του το θυμίζουν


3 - 5 ετών
  1. Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι
  2. Ζητάει να πάει στην τουαλέτα
  3. Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια
  4. Βάζει τα παπούτσια του
  5. Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια του
  6. Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του


5 - 6 ετών
  1. Ντύνεται και γδύνεται
  2. Δένει τα κορδόνια του
  3. Βουρτσίζει τα δόντια του
  4. Έχει πλήρη έλεγχο των σφικτήρων
  5. Προσπαθεί να κάνει μπάνιο μόνο του




Πηγές :

1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας - ΕΨΥΠΕΑ

2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη